Küresel krizden diğer sektörler gibi olumsuz etkilenen bilişim sektörü, Ocak-Eylül döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11 oranında küçüldü. Sektör içindeyse sadece dizüstü bilgsayarının satışları yükselişte. Bunda pazar payını yılın ilk çeyreğinde yüzde 8,9’dan Ocak-Eylül döneminde yüzde 15’e çıkaran netbook’ların katkısı büyük.
GFK Türkiye’nin araştırmasına göre, dizüstü bilgisayarlar, masaüstü bilgisayarlar, monitörler, yazıcılar, klavye, mouse ve web kameralardan oluşan bilişim (IT) sektöründe daralmadaki en büyük etken bilgisayar ve monitör satışlarındaki cirosal düşüş oldu.
Bilişim sektöründeki yüzde 11’lik daralmaya en büyük katkı masaüstü bilgisayarlar ve bununla bağlantılı olarak monitörlerden geldi. Sektörde en büyük payı alan dizüstü bilgisayarlar ise adetsel olarak yüzde 2 büyümeyi sürdürdü.
Araştırmaya göre, günümüzde tüketiciler, mobilitenin giderek önem kazanması, kampanyalar ve model çeşitliliği nedeniyle dizüstü bilgisayarı tercih ediyor.
Masaüstü – dizüstü bilgisayarların teknolojik dönüşümüne bakıldığında 2009’un ilk çeyreğinde yüzde 53 olan dizüstü bilgisayarlar kullanım oranı hızlı bir şekilde artış göstererek son çeyrekte yüzde 64’e yükseldi. Avrupa ülkelerinde is bu oran yüzde 70’ler civarında.
Bu yılın ilk çeyreğinde satılan dizüstü bilgisayar sayısı 204 bin iken bu rakam yılın ikinci çeyreğinde 229 bine, üçüncü çeyreğinde ise 267 bine ulaştı.
Yılın ilk aylarında tüketicilerin satın alma kararlarında krizin etkileri görüldü. Mart ayında hükümetin ekonomik önlem paketi kapsamında bilgisayar ürünlerinde 1 Nisan’dan 30 Haziran’a kadar KDV oranını düşürmesi Mart ayında tüketicilerin satın almalarını erteledi ve 2009 yılının en düşük satışları bu ayda yaşandı.
KDV indiriminin başlaması ile ikinci çeyrekteki okul kapanış dönemi, pazarın canlanmasında oldukça etkili oldu. Haziran sonuna doğru bilgisayar ürünlerine uygulanan KDV indiriminin 30 Eylül’e kadar uzatılması kararı, son çeyrekte de sektörü olumlu etkiledi.
Üçüncü çeyrekte 3G teknolojisinin lansmanının yapılmasıyla gerek operatörler gerekse de perakende satış noktaları bu fırsatı değerlendirerek Ağustos ayında hem 3G teknolojisi ile dizüstü bilgisayarları biraraya getiren kampanyalar düzenlediler, hem de 3G özellikli modelleri piyasaya sürdüler. Sonuç olarak Ağustos ayında 2008’in başından itibaren en yüksek satış hacmi yakalandı.
Eylül ayında ise düzenlenen kampanyalar, okulların açılması ve KDV indiriminin son günleri olması nedeniyle dizüstü bilgisayar satış hacminde Ağustos ayına göre yüzde 23’lük artış gerçekleşti.
Araştırmaya göre 2009’un son çeyreğinde, bir önceki çeyreğe göre adetsel olarak yüzde 17, 2008’in üçüncü çeyreğine göre ise yüzde 18 artış yaşandı.
MİNİ BİLGİSAYARLARIN PAZAR PAYI ARTTI
Netbooklar, 2009 yılının başında ilgi görmeye başladı. Genelde 10.3 inçin altındaki ekran boyutuna sahip, basit özellikli, kolay taşınabilir ve daha çok internet kullanımına yönelik olarak tasarlanmış bilgisayarlar olarak tanımlanan netbookların pazar payı bu yılın ilk çeyreğinde yüzde 8,9 iken Ocak-Eylül döneminde yüzde 15’e çıktı.
Araştırmaya göre pazardaki bu artış, 3G kampanyaları ve pazara yeni sunulan cazip modellerden kaynaklandı.
Notebookların işlemci hızlarında 2-2,5 GHz hıza sahip ürünlerin payı hızlı bir şekilde artarken, bellek (RAM) kapasitelerinde 4 GB ve üstündeki belleğe sahip notebook modellerin payı yüzde 20’lerden yüzde 46’ya yükseldi.
Bilişim sektöründe hızlı düşüşe sahip ürün gruplarından biri de Web kameralar oldu. Web kamera pazarındaki bu düşüş, dizüstü bilgisayarların büyük bir çoğunluğunun entegre Web kameralara sahip oluşlarından kaynaklandı.